Wyciagi narciarskieCzas na porcję narciarskiej teorii. Na co dzień mamy do czynienia z różnymi rodzajami wyciągów i kolei linowych. Stacje narciarskie prześcigają się w nazewnictwie, nierzadko wprowadzając użytkowników w błąd. Dlatego też postanowiliśmy stworzyć krótką systematykę, tak aby każda osoba wybierająca się na narty, wiedziała, czego może się spodziewać na konkretnym stoku.

Kolej linowa


Tutaj istnieją dwie interpretacje. Jedna z nich mówi, iż wszystkie wyciągi narciarskie, niezależnie od sposobu transportu, to koleje linowe. Łączy je bowiem fakt, iż za poruszanie się odpowiada lina. Wedle drugiej interpretacji kolej linowa, to podwieszony do instalacji wagonik, kursujący pomiędzy dwoma terminalami w ruchu wahadłowym. Wśród polskich stacji narciarskich kryteria spełnia te tylko Kasprowy Wierch.

Kolej linowo-terenowa

Zwana także koleją torową bądź szynową. Wagonik porusza się po torach i jest wpięty do zainstalowanej pomiędzy nimi liny. Zazwyczaj na jej drugim końcu wpięty jest drugi wagonik, stanowiący przeciwwagę. W Polsce koleje linowo-terenowe kursują m.in. na Gubałówkę i na Górę Żar.


Kolej gondolowa

Jest to instalacja składająca się z wielu podwieszonych wagoników. Każdy z nich pomieścić może zazwyczaj kilka osób. Wagoniki poruszają się w ruchu ciągłym, nie zaś – jak poprzednie rodzaje wyciągów – wahadłowym. W Polsce mamy trzy koleje gondolowe: na Jaworzynie Krynickiej, na Szyndzielni i w Świeradowie-Zdroju.



Wyciąg krzesełkowy

Narciarzy i snowboardzistów na szczyt wywozi kanapa jedno- lub kilkuosobowa, poruszająca się w ruchu ciągłym. Krzesełka dzielą się na wyprzęgane (zwalniające przy stacjach) i niewyprzęgane (zazwyczaj wsiadanie wspomaga ruchomy chodnik). Od niedawna najdłuższym wyciągiem krzesełkowym w Polsce jest 6-osobowy Karkonosz-Express w Szklarskiej Porębie o długości 2393 m.


Wyciąg orczykowy

Często mylony z wyciągiem talerzykowym. Orczyk to tak zwana „kotwica”. Po obydwu jej strony narciarze zajmują miejsce w pozycji równoległej.


Wyciąg talerzykowy

Wyciąg talerzykowy to urządzenie służące do transportu tylko jednej osoby. Narciarz blokuje nogami specjalny talerzyk, jednocześnie trzymając się uchwytu teleskopowego.


Wyciąg taśmowy

Rodzaj wyciągu wykorzystywany głównie przy trasach do nauki jazdy. Narciarze stają na specjalnej taśmie, która, działając jak ruchome schody, transportuje ich w górę stoku.


Wyciąg bezpodporowy

Tak zwana „wyrwirączka”. Również najczęściej wykorzystywana w szkółkach narciarskich. Narciarze trzymają się rękoma specjalnego uchwytu. Wyciąg nie posiada podpór (poza początkową i końcową).