Jeśli nie zdążyliście jeszcze przygotować swoich nart do sezonu i nie oddaliście ich do profesjonalnego serwisu, sprawdźcie, jakie czynności jesteście wykonać samodzielnie. Jeśli już niedługo czeka was wypad na narty, może się okazać, że serwis nie będzie mieć wolnych terminów. Wtedy trzeba działać na własną rękę.

Przygotowanie nart do sezonu

Wycieczka wypatrzona, biuro podróży odwiedzone, a narty jeszcze nieprzygotowane? To już ostatni dzwonek! Jak przygotować nowe narty do sezonu? Jest kilka różnych elementów, których powinniśmy dopilnować. Wśród nich wymienić należy smarowanie i ostrzenie nart oraz sprawdzenie i ustawienie wiązań narciarskich. Wiązania to skomplikowany element, dlatego jeśli tylko mamy taką możliwość, to ich kontrolę powinniśmy pozostawić profesjonalistom. Ostrzenie nart i ich smarowanie wykonać możemy samodzielnie. Warto także pamiętać o kwestii transportu nart.

Dlaczego smarujemy narty?

Narty można smarować na zimno lub na ciepło. Ta pierwsza metoda uskuteczniana domowymi metodami ogranicza się zazwyczaj do smarowania nart smarem w płynie albo… zwykłą, parafinową świeczką! Jednakże smarowanie nart na zimno nie jest zbyt efektywne i trzeba je bardzo często powtarzać (nawet kilkakrotnie w trakcie jednego dnia). Możemy zdecydować się także na smarowanie nart na gorąco, ale do tego potrzebujemy kilku przyrządów, jak żelazko, smar czy szczotkę nylonową.

Narty smarujemy przede wszystkim, aby polepszyć ślizg oraz zwiększyć naszą kontrolę podczas przejazdu. Jeśli jeździmy po mokrym śniegu niewysmarowanymi nartami, to pod ich spodem szybko zacznie tworzyć się lód, który może doprowadzić do utraty kontroli nad sprzętem. A czym smarujemy narty na mokry śnieg? W takich wypadkach warto wybrać smar z odpychającym wodę fluorem. Pozostaje jeszcze podstawowa kwestia – kiedy smarować narty? Przede wszystkim regularnie. Pozwoli to zapobiec wysuszeniu się powierzchni. Narty warto nasmarować przed każdym wyjazdem, a jeśli jest on dość długi (np. tygodniowy) i intensywny, również w trakcie. Niektórzy fani białego szaleństwa przekonują, że narty należy smarować codziennie w okresie korzystania z nich.

Po co ostrzyć narty?

Ostrzenie krawędzi nart to drugi z obowiązkowych punktów przygotowania sprzętu do jazdy. Zanim postanowimy je naostrzyć albo przekazać do serwisu, można sprawdzić ich ostrość paznokciem. Ostrzenie nart jest absolutną koniecznością. Niestety, do tego zabiegu potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Nawet jeśli samodzielnie ostrzymy narty niewielka ostrzałką w trakcie wyjazdu, to przed i po jego zakończeniu narty powinniśmy przekazać profesjonaliście.

Ustawienie wiązań narciarskich

Jak ustawić wiązania narciarskie? Tutaj również mamy złą wiadomość – jest to dość skomplikowane. Samodzielne ustawianie wiązań możemy wspomóc dostępnymi w sieci tabelkami i filmami instruktażowymi. Do ustawienia siły wypięcia potrzebne nam będą takie dane jak preferowany sposób jazdy, waga, wzrost, rozmiar obuwia czy wiek. Niemniej, jeśli nigdy tego nie robiliśmy, w tym przypadku absolutną koniecznością jest skorzystanie z serwisu.  Oprócz ustawienia wiązań, serwisant sprawdzi także, czy element ten nie wymaga wymiany ze względu na wysoki stopień zużycia.

Transport nart

Po przygotowaniu nart, spakowaniu toreb i wykupieniu karnetu, pozostaje jeszcze kwestia transportu nart. Narty przewozi się samochodem, zamocowane do dachu pojazdu. Dlatego też auto musimy wyposażyć w specjalny bagażnik na narty samochodowe. Najbezpieczniejszą formą przewozu nart poza wnętrzem samochodu, jest bagażnik dachowy w formie boxu. Jednakże jest to spora inwestycja. Jeśli nie stać nas na zakup boxu, możemy spróbować go wypożyczyć. Takie usługi świadczone są w większości dużych miast. Pamiętajmy także, aby dobrać odpowiedni rozmiar bagażnika. Pod uwagę powinniśmy wziąć zarówno długość nart, jak i wymiary samochodu. Bagażnik w formie boxu jest o tyle praktyczna opcją, że przewozić możemy w nim więcej niż jedną parę.