Narty zjazdoweJazda na nartach to przede wszystkim przyjemność. Większość z nas, pędząc z góry i wycinając bardziej lub mniej ostre skręty, koncentruje się właśnie na niej. Mało kto zastanawia się nad parametrami i sposobem działania nart. Warto jednak w wolnych chwilach pomiędzy kolejnymi wypadami na narty, zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat sprzętu, którego używanie sprawia nam tyle przyjemności.

Zacznijmy od przeszłości. Większość z nas wie, że narciarstwo wywodzi się ze Skandynawii. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że pierwsze udokumentowanie użycie pierwowzoru nart miało miejsce kilka tysięcy lat temu. Przez dłuższy czas popularność tego wynalazku nie wykraczała poza granice regionu. Pierwsze narty przeznaczone do celów sportowych wyprodukowano najprawdopodobniej w latach 60. XIX wieku w Alpach. Od tego momentu rozpoczął się okres gwałtownego zainteresowania poruszaniem się na nartach. W bardzo krótkim czasie opracowano w Austrii podstawy techniki narciarstwa zjazdowego, które – w odróżnieniu od norweskiego narciarstwa biegowego – nazwane zostało alpejskim. Jeszcze w dziewiętnastym wieku zaczęto stosować stalowe wiązania. Jedną z największych rewolucji w historii narciarstwa stanowiło niewątpliwie wprowadzenie do produkcji nart taliowanych, czyli tzw. „carvingów”. Miało to miejsce zaledwie kilkanaście lat temu.

Czas na fizykę. Narta przeznaczona jest do ślizgania się po śniegu. Jest to możliwe dzięki wytwarzaniu się pod jej powierzchnią za pomocą tarcia stosunkowo wysokiej temperatury, która powoduje topnienie znajdującego się pod nią śniegu. Gdy śnieg zamienia się w wodę, narta zaczyna się ślizgać po jej powierzchni. Powyższym procesem można manipulować poprzez zastosowanie różnych rodzajów smaru. W przypadku narciarstwa zjazdowego niezbędne jest także działanie siły grawitacji.

Porządna narta składa się z kilku warstw. Każda z nich pełni niezwykle ważną rolę. Całość konstrukcji utrzymuje wykonany z drewna bądź tworzywa sztucznego rdzeń. Im lepszy sprzęt, tym bardziej skomplikowana struktura elementów wzmacniających jego konstrukcję.

Dla przebiegu zjazdu kluczową rolę spełniają jednak ślizg i krawędzie. Ślizg to ta cześć narty, która ma bezpośredni kontakt ze śniegiem, czyli ta, na którą nakładamy smar. Współcześnie ślizgi wykonane są z polietylenu, który w kontakcie ze smarem nabiera doskonałych właściwości zjazdowych. Krawędzie oczywiście odpowiadają za wykonywanie skrętów. Ich parametry mogą się zmieniać w zależności od kąta ich zaostrzenia. Dlatego też niezwykle ważne jest regularnie, aby regularnie ponawiać ten proces.